A múltheti posztban emlegetett megvalósuló plázák egyike a KÖKI Terminál, mely ha minden jól megy, 2011 őszén már meg is nyitja kapuit. Magát az épületet (meg a helyszínt és a lebontott állomást, amelyért szerintem tényleg kár) már többször bemutatta az Urbanista, úgyhogy azzal most nem is foglalkozunk. Meg mielőtt vadul kommentelni kezdenének egyesek, azzal sem, hogy minek ennyi pláza.
Annyi pláza épül ugyanis, amennyit a város/kerület vezetése engedélyez, illetve amennyire piaci igény van. Az elsőt mint korlátozó tényezőt nyugodtan el is felejthetjük (ismerve vezetőink logikáját), marad tehát a második. Minket is az érdekel itt a Bp Butikon, hogy mi lesz benne, illetve – ami sokaknak szúrja a szemét – mekkora esélye van a talpon maradáshoz egyetlen metrómegállóra az EuroParktól.
Nos az első kérdésre a válasz: nagyjából egy Árkádhoz hasonlóan pozicionált bevásárlóközpontra lehet számítani a H&M, C&A, Deichmann vonalon – miként az egy napokban megjelent interjúból kiderül. Vagyis nem fog senki sem messziről idezarándokolni a kínálat miatt, de az pont meg fog felelni a helyi igényeknek. Érdekes kérdés persze: miért mindenhol ugyanazok a márkák – H&M, C&A, Deichmann stb. – jelentik a középkategóriát? Miért nem lehet az, hogy az egyik bevásárlóközpontban ez van, a másikban az? A megoldást a piac furcsa logikájában kell keresni.
Van egy csomó kis cég, amelyik nem kockáztathat. Nincs húsz pesti boltja, amelyikből egy-kettő esetleg veszteséges lehet, csak 2-3, amelyiknek mindnek kell hoznia a tutit. Van továbbá egy csomó olyan külföldi hálózat, amelyik nem bíbelődik azzal, hogy összehasonlítgatja a budapesti helyszíneket – örül, hogy tudja, hol van Budapest. Nos ők mind az alapján döntenek, hogy ezek a zászlóshajók hová mennek. Van H&M? Igen. Van Deichmann? Igen. Akkor az jó üzlet, ott a helyünk.
Persze keringenek pletykák arról, hogy ezt azért rendesen meglovagolta egy-egy rosszabb adottságú pláza, és vállalva a relatív veszteséget, messze áron alul csábította magához a húzóneveket. A kisebbek meg vakon mentek utánuk és aztán pórul jártak, mint azt egy kedves olvasónk idekommentelte.
A KÖKI-nek azonban nem lesz szüksége ilyen trükkökre, ide ugyanis maguktól is dőlni fognak a vásárlók. Hogy miért írom ezt a PR-ízűnek tűnő dumát? A szokásos – mozi, fitneszterem, játszóház stb. – szolgáltatások mellett tetején tetőkert, futópálya, meg kalandpark lesz – derül ki az interjúból. A ruhatár, csomagmegőrző, baba-mama szoba pedig tényleg jó ötlet, csoda, hogy eddig nem jutott senkinek sem eszébe. Csakhogy ennyi körítés édeskevés lenne a talpon maradáshoz.
Nem is ez lesz az igazán ütős fegyvere a KÖKI-nek. Mint Cricket megállapította szintén egy kommentben:
Ha valami miatt nem aggódnék, az a Köki Terminál. Inkább az Europark aggódhat: az emberek lusták, így aki eddig is többször meggondolta, hogy leszálljon-e csak emiatt a végállomás előtt, az mostantól imádni fogja a még kényelmesebb megoldást. Simán lesz három kerületnyi potenciális vásárlója, de még a rákosmentieknek sem lesz messzebb, mint az Árkád. Szerintem ha a DunaPlaza az Újpest Központnál épült volna, most nem kongana...
Teljesen igaza van. A KÖKI-n napont kétszáz ezer ember fordul meg. Ez a kétszázezer ember pedig nem csak közel lesz az áruházhoz, hanem szó szerint be is fog menni oda. A buszpályaudvart ugyanis integrálják az épületbe, a metrómegállót pedig a bevásárlóközponton keresztül lehet majd megközelíteni. A nyitva tartást meg hozzáigazítják az első és az utolsó metróhoz. Ezzel nagyjából mindenki jól jár. Az utasok fedett, fűtött helyen várakozhatnak, ugyanilyen körülmények között szállhatnak át a metróra/-ról, és – ami ismerve az elmúlt évek, évtizedek helyzetét, talán a legfontosabb – őrzött, felügyelt, tisztán tartott területen tehetik meg mindezt, ahol nem kell félni az ott tanyázóktól.
Ezzel természetesen adott a bevásárlóközpont közönsége is, amit valószínűleg kiegészít majd az emlegetett két-három kerület lakossága is – mondhatni win-win megoldás.
Ehhez hasonló intermodális központba oltott bevásárlóközponthoz egyelőre csak hasonló van Budapesten, pl. a Westend vagy az Árkád aluljárós kapcsolata, vagy a korai példák közül a Skála Metró ilyesmi – nem véletlenül kapta ezt a nevet. Ezek azonban még mindig csak közvetettebb kapcsolatot jelentenek a KÖKI-hez képest. (Külföldön akad ilyesmi, mondjuk a régi lipcsei pályaudvar alá (!) telepített többszintes földalatti pláza.)
Személyes véleményem, hogy ugyanakkor az EuroParkot sem kell félteni. Ahogy a Duna Pláza sem ment tönkre a Westend megépültével, vagy az Árkádot sem roppantotta meg az Arena Pláza, az EuroPark is túl fogja élni a konkurenciát.
Igaz jóval szerényebb forgalomra számíthat jövő ilyenkor.
Az utolsó 100 komment: