Fotó: premieroutlets.hu
"A sokat idézett amerikai kiskereskedelmi szakértő, Chris Boring szerint 2013-ban valódi outlet mánia fog kitörni - írja a Resource - mivelhogy a piacról mostanra eltűntek a nem versenyképes outlet központok, a "túlélők" azonban folyamatosan erősödnek"
Hogy ez Magyarországon is így lesz-e? Nem tudni. Sőt gyanítom, év végére sem fogjuk megtudni, mert hazánkban elég más a helyzet. Na de először is lássuk a hasonlóságokat.
Az outletek lényege ugye az lenne, hogy a kifutó termékeket jelentősen olcsóbban árusítják. Ezzel elvileg mindenki jól jár. Akiket nem zavar, hogy tavalyi cuccokat hordanak, azok jelentős kedvezménnyel juthatnak hozzá új - sok esetben márkás - termékekhez. Másfelől a márkaboltoknak sem marad a nyakán a kifutott áru, nem csinál vele konkurenciát saját magának és főleg nem rontja a brandet azzal, hogy ugyanott árulja nagy kedvezménnyel a régit, ahol a méregdrága újat.
A sztorit így foglalta össze a már idézett Resource-cikk:
"A bevásárlóközpontokhoz hasonlóan, az outlet centerek koncepciója is az Egyesült Államokból indult. Az első outlet center 1970-ben nyitotta meg kapuit Pennsylvania államban, ahol ezt megelőzően "gyári outletként" funkcionált, vagyis a gyári dolgozók számára kínálta kedvező áron a kereskedelmi forgalomból visszamaradt termékeit. Az igény egyre nőtt a megfizethető márkás termékek iránt, így 1970-ben, a gyár alagsorából egy külön épületbe került az árukészlet, ahol már a nagyközönség is hozzájuthatott.
A 80-as, 90-es években egyre több szezonáru is megjelent az outletek polcain, ezzel árnyalva az addig kialakult képet, miszerint ezekben a boltokban csak a régmúlt kollekcióit találhatjuk meg. Ezt a folyamatot gyorsította az a tény, hogy a ruházati iparban a kollekciók egyre gyorsabban cserélődnek, így több aktuális termék is bekerülhetett a kínálatba."
Na és mi a helyzet nálunk?
A piac tisztulása elég rég megkezdődött, sőt vannak olyan outletjeink, amelyek gyakorlatilag soha nem működtek: a Hungária körútra egy komplex outletplázát terveztek, de rá kellett jönniük, hogy túl közel van ahhoz több bevásárlóközponthoz is, hogy megálljon a talpán - az épületet épp most igyekeznek valahogy élettel megtölteni.
A baj az, hogy Magyarországon az outlet nem egészen azt jelenti, mint Nyugat-Európában. Ugyanazon az erodálódáson esett át a kifejezés, mint nagyon sok társa: hogy eredetileg jelentett valami megkülönböztetőt, de mára már egészen egyszerűen boltot vagy bevásárlóközpontot értünk alatta.
Hogy értsétek mire gondolok: olyan ez, mint a piac. Eredetileg azt jelentette, hogy ott az őstermelőktől vásárolhatsz olyan zöldséget, ami sokkal szebb és egészségesebb, mint a ki tudja honnan való "bolti", de már a városi piacok - pláne a vásárcsarnokok többsége - teljesen beleszürkült a szupermarketek kínálatába (tisztelet a kivételnek). Persze a folyamat kölcsönös: ehhez az is kellett, hogy az ABC-k észbe kapjanak, és legalábbis némelyikük kicsit felturbózza a frissáru-készletét, nyisson a bio- és a hazai termékek felé, ami mondjuk egy évtizede nem volt olyan egyértelmű mint ma.
Na de vissza az outletekhez. Az eredeti koncepció itt is felhígult. A címkét ma már válogatás nélkül mindenki ráragasztgatja mindenre (nézzük meg a várost járva, hány helyen látjuk kiírva). Az eredetileg outleteknek indult központok, boltok is egyre jobban elkanyarodnak az eredeti koncepciótól, miközben a plázák boltjai a talpon maradásuk érdekében olyan akciókat villantanak, amik semmivel sem rosszabbak az outletekénél.
Hogy 2013 az outletek éve lesz-e Magyarországon is? Lehet. De fenntartom: nem fogjuk észrevenni.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
hatja 2013.03.11. 13:16:07
AzBence 2013.03.12. 00:12:28
Az utolsó kapcsolja le a villanyt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-) )
kzolika 2013.03.12. 06:28:44
.k. szlovák) oda), a belső kicsit Harrods hangulatú, de egy csomó üzlet nincs kiadva.
Másrészt a magyaroknak azért nem nagyon lesz az outletek éve , mert 300-320 HUF/EUR árfolyam mellett Parndorf is geci drága lesz.
De pl. ott van Stegersbachban a Gloriette outlet center. Kevés márka, de ha az ember arra jár, már csak a Gloriette miatt érdemes bemenni. OK, mondjuk az csak annak pálya, aki rendes helyen dolgozik, az átlag magyar, aki játszótérnek gondolja a munkahelyét, aztán bemegy picsavillantós szoknyában, oldalzsebes nadrágban, spagettipántosban, csőtopban, meg pörköltszaftfoltos T-shirt-ben, azok oda nem járnak. Attól, hogy az van a seggére írva, hogy Retro Jeans, az még nem lesz ruha, csak egy túlárazott jeans.
A magyarországi outletekkel meg hagyjanak már. Két éve voltam Biatorbágyon, a Horváth cipő drágább volt, mint a plázás üzleteik.
Shopping 2013.03.12. 08:05:17
Amit nem tudtak eladni a városban kiviszik és 10-20 % al olcsóbban árulják.
RÖHEJ
Sawgrass, Florida. Na az outlet!
Gap póló 5 dollár
Nike tréning 15 dollár
Hilfiger póló 10 dollár
RL póló 10 dollár
Majd ha ilyen árak lesznek nálunk, akkor beszélhetünk outletről.